DOF - depth of field - głębia ostrości

by Marek Email

Jedną z opcji jaką oferuje nam cinema w renderingu, jest użycie głębi ostrości.
Funkcja ta pozwala nam na zwiększenie realizmu renderowanych scen, poprzez
uzyskanie rozmycia obiektów znajdujących się bardzo blisko kamery wstawionej
do sceny. Czasami także można tak manipulowac ustawieniami kamery, że obiekty
znajdujące się bardzo blisko kamery są bardzo wyostrzone, a oddalone rozmyte.
O ile większość efektów mających na celu zwiększenie realistyczności przy
użyciu Advanced Render'a ma związek ze światłami, ten efekt jest zależny
tylko od kamery. Poniżej na kilku przykładach postaram się wyjaśnić zasadę
działania DOF'a w Cinemie.




Opcje głębi ostrości w Cinemie
ustawiamy w atrybutach kamery. Mamy tam zakładke Depth, w jej opcjach
możemy ustawić czy kamera, o ile ma ustawionego Object Target'a, ma z
niego korzystać czy też sami ustawimy odległość punktu na który ma się
kierować nasza kamera.Kolejne dwie opcje, są juz sciśle związane z samym
Dof'em. Front Blur czyli rozmycie przednie, ustalamy nim blurra na naszym
obiekcie, ktory znajduje się w zasięgu spot'a naszej kamery, dokładniej
pomiędzy samą kamerą a object target'em kamery. Rear blur - rozmycie tylnie,
to efekt na obiektach znajdujących się poza zasięgiem spot'a kamery ,
czyli jeszcze dalej niz target object.


Aby lepiej zrozumieć Front i Rear
Blur, wystarczy spojrzeć na obrazek po lewej. Punkt 1 jest to suwak odpowiadający
za front blur'a, a punkt 2 za Rear Blur'a. Wartości Rear i Front Blur, można
podawać recznie w ustawieniach kamery w zakładce Depth, bądź też można ustawiać
suwakami, punkty 1, 2 (rys. po lewej).

Aby nasz DOF, podczas renderingu
zadziałał, musimy w opcjach renderingu, w zakładce Effects dodać a następnie
włączyć opcje Depth of Field. W jej ustawieniach mamy możliwość ustawienia:
siły, sposobów, typów, odległości rozmyć. Możemy nawet manipulować rozmyciem
w formie gradientów. Dosyć ciekawą opcją w zakładce Tint, jest możliwość
ustalenia dla każdego blur'a rożnego koloru, efekt jest taki, że obiekty
bardziej rozmyte będą miały bardziej intensywny kolor.
Głębia ostrości jest efektem postprodukcyjnym w cinemie, czyli dodawana jest po przeliczeniu całego rendera, i nie ma nic wspólnego z samym liczeniem sceny. Licząc rendera zauważycie, że po skończeniu pojawia się w statusie informacja o dodawaniu Dof'a. Warto czasami wyliczyć sobie scene z multipassem, i później np w Photoshopie, dokonać poprawek na blurze.

Poniżej kilka przykładów jak ustawiony i wykorzystany
jest dof.
Na powyższym obrazku kamera, skupia się tylko
na pierwszej postaci, pozostałe są rozmyte.
Tutaj kamera, kieruje się na środkową postać,
pozostałe dwie są rozmyte
Kamera skupia się na ostatniej postaci, przez
co dwie pierwsze są rozmyte.
A tutaj standardowy render bez użycia dof'a.


Jedną z rzeczy na którą zwrócił mi uwage solid, jest kolejność ustawiania efektów. Jak wyżej zaznaczyłem, ze dof w c4d jest efektem postprodukcyjnym, należy go tak ustawić w stosie efektów aby nie został zakłócony przez inne efekty dodane do naszego render'a.